România derulează proiecte record de autostrăzi și drumuri expres

de: Ozana Mazilu
04 10. 2024

România se află în mijlocul unei expansiuni fără precedent în ceea ce privește infrastructura rutieră. În prezent, sunt în derulare proiecte pentru 1.280 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, depășind numărul total de kilometri construiți în ultimele cinci decenii. De la începutul anilor ’70 și până în prezent, în România au fost finalizați doar 1.115 kilometri de șosele de mare viteză, conform unui raport realizat de ECONOMICA.NET.

Peste 530 de kilometri în construcție

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) gestionează în prezent construcția efectivă a peste 530 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Acești kilometri se află în diferite stadii de execuție, iar proiectele sunt finanțate prin fonduri naționale și europene. În paralel, alte 240 de kilometri sunt în faza de proiectare, urmând să intre în execuție în viitorul apropiat.

Unul dintre cele mai mari proiecte aflate în licitație este Drumul Expres Focșani – Brăila, primul proiect de acest fel lansat de noua Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR). Acesta vine în completarea unui pachet mai larg de proiecte menite să modernizeze și să extindă rețeaua de drumuri rapide din România.

Sursa: Economica.net

În plus, alte 505 kilometri de autostrăzi și drumuri expres sunt în prezent în proces de licitație prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), iar oficialii de la Ministerul Transporturilor estimează că numărul kilometrilor licitați va crește pe măsură ce planurile de infrastructură sunt dezvoltate.

Provocările investițiilor masive în infrastructură

Cu toate acestea, deși planurile sunt ambițioase, ele vin și cu provocări. Unii experți și pasionați de infrastructură au ridicat întrebări legate de capacitatea statului de a finanța toate aceste proiecte. Valoarea totală a investițiilor necesare pentru derularea proiectelor în curs este estimată la peste 113 miliarde de lei. Se pune astfel problema dacă autoritățile vor reuși să prioritizeze aceste investiții și să asigure resursele financiare necesare pentru finalizarea fiecărui proiect.

Un alt punct de discuție este proiectul autostrăzii A3 Ploiești – Brașov, care lipsește din tabelul proiectelor prioritare, deși oficialii au indicat că acest tronson ar trebui finalizat până în 2030. Această autostradă este considerată esențială pentru conectarea sudului cu centrul țării și fluidizarea traficului către stațiunile montane.

Un alt factor care poate influența ritmul construcțiilor este capacitatea logistică și tehnică a companiilor implicate. Deși există o creștere semnificativă a numărului de kilometri de drumuri rapide aflate în diverse stadii de execuție, istoria recentă arată că unele proiecte au întâmpinat întârzieri majore din cauza problemelor de finanțare, birocrației sau provocărilor tehnice.

Astfel, rămâne de văzut dacă România va putea gestiona eficient acest număr record de kilometri de autostradă și drumuri expres și dacă va reuși să realizeze în doar câțiva ani mai mult decât a făcut în ultimele cinci decenii. Cu toate că infrastructura rutieră a fost ignorată o lungă perioadă din istoria recentă a țării, planurile actuale arată o schimbare majoră în viziunea autorităților privind dezvoltarea acesteia.